Wednesday 14 June 2017

Kenapa Berbisnes?

Hello semua! Im back! lama dah saya tak berkarya kat blog ni.. maklumla sibuk memanjang. hehe.. tengah malam td, tiba2 terfikir nak update blog. risau pulak bila korang jenguk takda benda yang di update kan. Malam tadi terdetik nak share pasal kenapa la aku ni nak berbisnes? apa bestnya berbisnes ni? 

Saya mula berjinak nak berbisnes ni sejak sekolah menengah lagi. Masa zaman persekolahan saya siap menjual buah durian dan buah asam kepada cikgu yang dah buat tempahan sehari sebelum tu. Memang satu kelas la bau durian. Lebih dasyat lagi bila waktu rehat tu satu kelas kempen makan durian. Kenangan manis masa sekolah tu.

Lepas tamat persekolahan, saya melanjutkan pelajaran ke Politeknik Kuching, masa tu semester 1 hingga semester 4 memang dapat stay kat kolej @ asrama. Peluang berbisnes kecil-kecilan tu memang besar la. hehe. Saya buka la perkhidmatan printing & photocopy. Sedikit sebanyak ia membantu menambah perbelanjaan saya setiap minggu. so save la juga belanja yang parents bagi. Tengok keadaan bisnes mencetak ni agak okay, saya buka la lagi perkhidmatan reload  telefon. maklum la zaman tu kalo dah tengah malam memang ramai yang mencari nak reload telefon la, reload broadband la untuk online buat assignment. memang dah macam kedai 24 jam da. Sampai pukul 3 4 pagi pun ada yang mengetuk pintu nak reload. kadang-kadang tak larat juga nak buka pintu, sebab penat sepanjang hari banyak kerja yang nak dibuat. 

Tamat pengajian Diploma di Politeknik Kuching, saya melanjutkan pelajaran ke Unimas. Kat situ naluri berbisnes lagi la membuak-buak. Family pun mula buka bisnes kecil-kecilan dengan membuka gerai BBQ. Pagi turun kelas, lepas habis kelas terus pecut ke gerai unutk bantu abang berniaga. Disitu dugaan belajar dan mencari pendapatan tambahan amat terasa. Tekanan belajar tu tipu la kalau takda, malah bertubi-tubi yang datang menerpa, tetapi saya bangga pada diri sendiri sebab saya mampu bahagikan masa belajar dan berniaga dan setiap keputusan Final Exam tak pernah kecundang. hehe. 

Dalam diri ini cuba membahagikan masa untuk belajar dan bekerja. Mula la kesihatan ni terjejas. Period tak menentu, hormon kurang stabil. So dari tu la mula mencari penawar untuk masalah tersebut. 



Sekadar hiasan menunjukkan perasaan ketika itu. :-(


sejak tu la saya mencari macam mana nak selesaikan masalah saya ni. mujurla kawan saya ni macam tau je saya tengah mencari penawar untuk masalah saya. Dia introduce Shaklee. Saya ceritakan lah masalah kesihatan saya ni. mula-mula tu memang tak berminat nak jadi member, sebab tak terfikir nak jual kat orang. fikir nak cari suplemen untuk diri sendiri je. Alang-alang dapat promo price lepas join member dan lagi murah, saya pun sah sebagai ahli Shaklee.

Keadaan kesihatan saya mula ok lepas ambil GLA Complex dari Shaklee. So, saya terfikir, mungkin ramai yg di luar tu tengah ada masalah macam saya so why don't saya share solution saya ni kat orang lain. Dari situ la saya try to spread the news about Shaklee ni secara direct kepada ahli keluarga, dan ternyata ada feedback dan ramai yang ambil set kesihatan Shaklee based on masalah yang mereka hadapi. Settle semua order hujung bulan tu, next month on 15 haribulan, 'mak Shaklee' saya bagitau yang saya layak dapat bonus sebab point purchase melebihi 150uv. Aduiii! perasaan masa tu memang tak terkata la. So, dari situ la bermula langkah saya sebagai Pengedar Sah Shaklee hingga sekarang. Paling best nya payday Shaklee tengah bulan lagi tu.  

So berminat nak jadi salah seorang pengedar sah Shaklee? Boleh hubungi saya. Konsultasi dan jadual pengambilan diberi secara PERCUMA.

















No comments:

Post a Comment